Sobota, 23 listopadu, 2024
- Reklama -aktualne

Jak šetřit ropu? V neděli se možná rozloučíme s auty

Válka, kterou Rusko již před více než měsícem vyhlásilo Ukrajině, způsobila zdražení benzínu a nafty. Pociťujeme to vždy, když se rozhodneme natankovat na čerpací stanici. V této souvislosti na sebe nenechali tipy a triky na šetření dlouho čekat. Ty nejnovější pocházejí od Mezinárodní energetické agentury (IEA) a přiznávám, že některé jsou přinejmenším kontroverzní.

Ale pojďme pěkně na začátek – co je IEA? Tato instituce byla vytvořena po ropné krizi v roce 1973 Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Tvoří ji 30 členských států a koordinuje jejich energetickou politku s cílem zajistit dodávky spolehlivé, dostupné a čisté energie. S tímto výchozím bodem navrhli deset opatření určených ke snížení globální poptávky po ropě a zmírnění rostoucích cen.

KK36 Odessa – Na snímku slunce zapadá za ropným vrtem v texaském městě Odessa 7. března 2022. Ceny ropy pokračují v růstu. Spojené státy jsou totiž o něco blíže zákazu dovozu ruské ropy. To by zvýšilo tlak na ruského prezidenta Vladimira Putina, který rozpoutal válku proti Ukrajině. Moskva ji totiž financuje převážně z vývozu fosilních paliv. FOTO TASR/AP
A pump jack operates jako Sun zahajuje set na západní horizont Monday, March 7, 2022, poblíž Pleasant Farms, an unincorporated community

IEA tvrdí, že pokud ekonomicky vyspělé státy uplatní jejich rady, poptávka po ropě se sníží o 2,7 milionu barelů denně. Agentura zároveň upozorňuje, že opatření by měla větší účinek, pokud by jejich rozvíjející se ekonomiky přijaly v co největším množství. To by pomohlo minimalizovat potenciální napětí vyplývající ze sankcí vůči Rusku, když se blíží období největší poptávky po palivu – červenec a srpen.

10 „přikázání“ IEA

Agentura se brání tím, že její plán je založen na opatřeních, která byla úspěšně testována ve více zemích, ale aktuálně zatím jen vyvolávají kontroverze. Důvod? Nejvíce by se to nedotklo ani tak státní kasy, ale řidičů. Ti by „trpěli“ nejvíce, protože IEA navrhla zpřísnění rychlostních limitů, zákaz jízdy v neděli a využívání alternativní dopravy po městě. Většina poptávky po ropě pochází z dopravy, a právě na toto se zaměřuje plán IEA. Tato opatření přitom nejsou žádnou převratnou novinkou, ve skutečnosti se v některých případech vracíme do let 1973 a 1979, zatímco jiná opatření jsme „sdělili“ z pandemie. Takto znějí:

Snížení rychlosti na dálnici o 10 km/hod

Na snímku nový úsek dálnice D1 Prešov, západ – Prešov, jih s tunelem Prešov 28. října 2021. Národní dálniční společnost (NDS) uvede úsek do ostrého provozu v pátek od půlnoci 29. října. Prešov, 28. října 2021. FOTO TASR – Roman Hanc

Jedná se o opatření, které se používalo v 70. letech při předchozích ropných krizích. V té době bylo dokonce v některých zemích omezeno svobodné používání auta. Snížení rychlosti pro auta o 10 km/hod na dálnicích by podle výpočtů IEA mohlo krátkodobě ušetřit přibližně 290 000 barelů ropy denně. A dalších 140 000 barelů ropy denně by se ušetřilo v případě, že by toto pravidlo omezilo také rychlost nákladních vozidel.

Neděle bez auta

Opět jde o opatření, které během ropné krize zažili obyvatelé Německa, Švýcarska nebo Nizozemska. V současnosti více než 3 000 míst na světě zavedlo neděle bez aut, ať už v celém městě nebo jen v některých částech, aby podpořily veřejné zdraví, komunitně orientované prostory, pouliční obchod a kulturní akce. S těmito opatřeními by se dalo vyhnout nákupu přibližně 380 000 barelů ropy denně, pokud by se ve velkých městech uplatňovaly neděli co neděli. Pokud by se podobná „akce“ omezila pouze na jeden den v měsíci, množství se sníží na 95 000 ušetřených barelů ropy denně.

pr článek

Další články autora